Yeni Bir ITSM Aracı Satın Almak – Teori ve Pratik

14.02.2025 23:05 By Adem Oztemel

Yeni Bir ITSM Aracı Satın Almak – Teori ve Pratik

Yeni Bir ITSM Aracı Satın Alma Süreci

Yeni bir ITSM (Bilgi Teknolojileri Servis Yönetimi) aracı satın almaktan bahsedelim. En iyi ITSM uygulamaları genellikle pragmatizme dayalıdır – yani teori ve pratik deneyimin bir birleşimidir. Çoğu zaman, bu iki kaynak uyumlu bir şekilde birleşir. Örneğin, değişiklik yönetimi teorisini alıp, bunu gerçek durumlarınıza adapte edebilirsiniz. Teori, birden fazla yetkilendirme seviyenizin olması gerektiğini söyler; bu durumda, gerçek organizasyon yapınızı sorumluluk, olası etki gibi unsurlarla eşleştirerek pragmatik bir değişiklik yetkilendirme yapısı oluşturabilirsiniz.

Ancak ITSM'in bazı yönlerinde, teori, günlük pratikle tamamen çelişiyor gibi görünebilir. Özellikle, yeni bir ITSM aracı seçmeye gelirsek, durum böyle olabilir. Teori (en azından ITIL Foundation sınavınızdan öğrendikleriniz) size, bir aracı seçmeden önce başlangıçta yapılması gereken temel adımları anlatır. İlkeler şu şekilde sıralanır:

  1. Öncelikle iş hizmetlerini ve süreçlerini tanımlayın,
  2. ITSM hizmetleri ve süreç gereksinimlerini belirleyin,
  3. Bu süreçleri destekleyecek araç gereksinimlerini oluşturun ve belgelerle tanımlayın (genellikle Teklif Talebi veya İhale Daveti olarak adlandırılır),
  4. Son olarak, belgelenmiş ihtiyaçlara göre araçları seçin.

Bu yaklaşımda mantık var, ancak belirgin bir çelişki de bulunmaktadır.


Araba Almak Gibi

Yeni bir ITSM aracı seçme meselesini, daha aşina olduğumuz bir seçim sürecine uygulayalım – araba almak. Araba, insanların yaptığı en büyük ikinci alışveriştir (evden sonra) ve doğru seçmek önemlidir.

Yeni bir ITSM aracı alırken izlediğimiz süreci, araba almakla benzer bir şekilde düşünmüş olabilirsiniz. İlk olarak arabadan ne beklediğimizi düşünmemiz gerekir – sonra ise pazarda neler olduğunu inceleyip, ihtiyaçlarımıza uygun birkaç modeli karşılaştırırız. Biraz böyle yapıyoruz ama genellikle süreç tam tersi başlar. Pazara bakarak başlarız:

  Pazarda hangi tür arabalar var?

  Arabalar bu günlerde hangi özelliklere sahip?


Eğer pazardan bağımsız bir şekilde yeni araba için bir spesifikasyon oluşturursanız, iki şekilde başarısız olabilirsiniz:

  1. İmkansızı arıyorsunuzdur. Boş bir sayfa ile başlarsanız, 12 kişilik oturabilen, su ile çalışan, 3 saniyede 0-100 km hıza ulaşan ve 1000 dolardan ucuz bir araba aradığınızı fark edebilirsiniz.
  2. Otomobil üreticilerinin araştırma ve geliştirme yatırımlarından çıkan yeni yenilikleri göz önünde bulundurmazsınız. Son seferde aldığınız arabadan bu sefer normal olarak beklenen şeylerin neler olduğunu düşünün – dijital radyo, mp3 özellikleri, Bluetooth, bilgisayar destekli çekiş kontrolü gibi. Bunları, araba dergilerini okuyarak, araba fuarlarına giderek veya bayileri ziyaret ederek öğreniyoruz, içsel düşüncelerle değil.

Bu sadece arabalarla ilgili değil, çoğu büyük şeyi satın alırken de benzer bir süreç işler. Yeni bir ev ısıtma sistemi almak gibi. Belki ihtiyacımız olanın mutfakta bir kombi olduğunu ve her odaya ısıtma radyatörleri bağlayacağımızı düşünebiliriz. Ancak çoğu zaman, neyin piyasada sunulduğuna bakarız ve makine öğrenmesi, uzaktan kontrol, kablosuz termostatlar, kendi kendini bakım yapabilen kazanlar gibi şeylerle karşılaşırız. Bu, yeni bir ITSM aracı alırken düşünülmesi gereken önemli bir noktadır.


Yeni Bir ITSM Aracı Almak

Yeni bir ITSM aracı almaya gelince, artık rekabet eden bir dizi ürün var ve her biri yenilik yapmak için çaba gösteriyor. Bu durum, akıllıca bir alıcının yeni fikirleri, yenilikleri ve yaklaşımları incelemesi ve beğendiği/ihtiyaç duyduğu öğeleri satın alma planlarına dahil etmesi gerektiği anlamına gelir.

Evet, olayları kaydetmemiz ve bunları iyi korunmuş yapılandırma verileriyle ilişkilendirmemiz gerekir. Talepleri yakalamamız, doğrulamamız ve işlememiz gerekir. Ayrıca yeni ITSM aracımızın değişiklik sürecimizin her yönünü desteklemesi gerekir.

Ama aynı zamanda, daha önce düşünmediğimiz şeyleri de öğrenmek istiyoruz. Bir ITSM aracı üreten şirketlerin, ürünlerini geliştirmek için buldukları yenilikleri görmek istiyoruz. Kısacası, yeni bir ITSM aracı seçmeden önce, ITSM aracı tedarikçilerimizden öğrenmemiz gereken çok şey var.


ITIL Teorisinden Sapmak

Yeni ITSM aracı seçim ekibimizi sadece iç bilgilerine dayanarak araç gereksinimlerini belgelemeleri için odada kilitlemek yerine, dışarı çıkıp sektörden neler geldiğine bakmalıyız. ITSM’in ilk zamanlarından farklı bir dünyadayız; o zamanlar yeni fikirleri kendimiz bulup, sonra birinin bu fikirleri ürüne entegre etmesini sağlardık.

Her geçen gün daha fazla yeni fikir ortaya çıkıyor. Tabii ki, bazı fikirler size uygun olacak, bazıları olmayacak ve bazıları tamamen saçma görünebilir. Ama neyin mümkün olduğunu, hangisinin hangi olduğunu bilemezsiniz, ta ki bakana kadar – ve dinlemeye başlayana kadar.

Ayrıca, çeşitli tedarikçilerle konuşmak, size daha geniş bir fikir yelpazesi sunar. Bu fikirler ücretsizdir, hepsini alabilir ve herhangi bir taahhüt olmadan yeni bir ITSM aracı almak için pragmatik bir resim oluşturabilirsiniz; tamamen uygulanabilir.


Sonuç

Bir sonraki yeni ITSM aracınızı almaya karar verdiğinizde, nasıl büyük bir satın alma yapacağınızı ve bu sürecin unsurlarını ITSM aracı tedariki sürecine nasıl uygulamanız gerektiğini düşünün.