ITAM ve ITSM'i Birlikte Düşünmek

19.07.2021 00:01 By Adem Oztemel
ITSM and ITAM

ITAM:

ITAM'ın kısaltması " Bilgi Teknolojisi Varlık Yönetimi " dir. Basit bir deyişle, ITAM, BT varlık takibi ve BT varlık yönetiminden oluşur. ITAM, BT ekibinizin kuruluş genelindeki tüm BT varlıklarını yönetmesine, kontrol etmesine ve korumasına olanak tanıyan bir dizi en iyi uygulamadır. BT varlık yönetimi süreci tipik olarak bir kuruluşun donanım, yazılım ve ağ varlıklarının ayrıntılı bir şekilde envanterinin toplanmasını ve ardından bu bilgilerin BT ile ilgili satın almalar ve yeniden dağıtım hakkındaki iş kararlarında kullanılmasını içerir.

 

ITSM:

ITSM'nin kısaltması "Bilgi Teknolojisi Hizmet Yönetimi"dir ve BT işletmelerinin tüm yönetsel yönlerini ifade eder. Esas olarak süreç, destek, teslimat, güvenlik ve altyapı ile daha iyi müşteri hizmeti için diğer hükümlere odaklanır. ITSM, kuruluş için temel hizmetlerin ve desteğin zamanında sunulmasını sağlar. Müşteri memnuniyeti ve iş hedefleri, ITSM başarısının merkezinde yer alır.

 

ITSM ve ITAM'ın Birlikteliği:

BT hizmet yönetimi (ITSM) ve BT varlık yönetimi (ITAM) genellikle iki ayrı disiplin olarak düşünülür. BT yönetimi söz konusu olduğunda aslında birbirleriyle çok yakından ilişkilidirler. Genellikle iki farklı BT sistemi içinde yer alsalar da bir çok yönden bağımlılıkları vardır. BT ortamı çalışanları, "Varlıklar" ı Donanım ve Yazılım olarak ele alırlar. Ancak ITAM ile, varlık yaşam döngüsü yönetimini desteklemek için sözleşmeleri, envanter işlevlerini birleştiren iş uygulamalarını da içerecek şekilde varlıkların ötesine geçerler. ITAM, Olay yönetimi, Hizmet yönetimi, Değişiklik yönetimi dahil olmak üzere ITSM'e dahil olan birçok ITIL süreciyle entegre edilebilir. Satın alma yönetimi ve çok daha fazlası bunlara örnek verilebilir. ITSM ve ITAM entegre edilebildiğinde, BT kuruluşlarının maliyetleri düşürmesine, verimliliği artırmasına ve arıza süresini azaltmasına yardımcı olabilecek çeşitli avantajlar sunarlar.

 

ITAM ile Olay Yönetimi:

Kullanıcılar tarafından gönderilen bir BT ortamında olay, kuruluş genelindeki birkaç şeyle ilgili olabilir. Varlıklarla ilgili olarak iletilen sorunlarla daha fazla ilgilenilmesi gerektiğinde, bu durum işletmenin kritik bir bileşeni bile olabilir. ITAM ile entegre BT ServiceDesk, olay ekibine varlık sahibi, önceki varlık geçmişi, konfigürasyon ayrıntıları, ilişkili varlıklar, belirli bir varlık için oluşturulan olay sayısı ve mevcut çağrı durumu gibi ilgili bilgiler konusunda yardımcı olur. ITAM'den alınan bilgiler, olayların daha hızlı çözülmesine ve gelecekteki sorunların önlenmesine yol açar. Buna karşılık kullanıcıyı daha mutlu eder. 

 

ITAM ile Hizmet Talep Yönetimi:

Hizmet Kataloğu, BT ekibi tarafından kullanıcılara sunulan tüm BT hizmetleri hakkında bilgiler içeren yapılandırılmış bir belgedir. ITAM, bir kullanıcı belirli bir hizmet için talepte bulunduğunda hizmet talebi ekibine yardımcı olur. Diyelim ki yeni bir dizüstü bilgisayar talep ediyor, ITAM satın alma  ekibiyle belirli bir varlığın kullanılabilirliğini kontrol ediyor . Varlığın kullanılamaması durumunda, ITAM bir PO oluşturmayı, varlığı sipariş etmeyi ve PO döngüsünü tamamlamak için gerekli süreci (onay, fatura, dokümantasyon vb.) gerçekleştirmeyi yönetir. ITAM, varlığı SR yönetim ekibi aracılığıyla kullanıcıya sunar. BT Varlık yönetimi ve SR yönetim ekibi, kullanıcıya taahhüt edilen SLA'yı karşılamak ve ITAM politikasıyla uyumlu kalmak için işbirliği yapar.

 

ITAM ile Problem Yönetimi:

Problem yönetimi, problemlerin veya olayların meydana gelmesini önlemeyi ve bilinen sorunları kalıcı bir çözümle çözmeyi tanımlayan bir BT Hizmet Yönetim sürecidir. Problem ve Olay yönetiminin süreçleri birbiriyle ilişkilidir. Olay kayıtlarının başarılı bir problem tespiti için gerekli olmasının nedeni, Problem yönetimi kök neden aranan sorunlara kalıcı çözümler sunmayı amaçlarken, Olay yönetimi daha hızlı çözümlere odaklanır. Varlık bilgilerinin ITAM, BT Olay ve Problem yönetimi yardımıyla ilişkilendirilmesi, BT ekibine varlık sağlığı ve yaşam döngüleri hakkında değerli bilgiler sağlar. BT ekipleri, belirli cihazların neden düzenli olarak arızalandığını belirleyebilir ve bu da, bu cihazları tamir etmeye devam etmenin finansal olarak uygun olup olmadığına karar vermelerine veya ileride bir yedek olarak farklı bir modeli standartlaştırmaya karar vermelerine yol açabilir. 

 

ITAM ile Değişim Yönetimi:

BT değişiklik yönetimi, iş fonksiyonlarında çok önemli bir rol oynar. Risk analizi sürecinde ITAM'in değişim yönetimine entegre edilmesi, ilgili riskleri azaltır ve buna göre değişiklik süreci uygun şekilde tanımlanır. ITAM, varlık konumu, etkisi ve yapılandırma ayrıntılarıyla ilgili olarak değişiklik ekibine bilgi sağlar. Değişiklik yönetimi ekibiyle yakın çalışan ITAM ekip üyeleri, değişiklik uygulanmadan önce sorunlara yardımcı olabilir, bu da istenmeyen sorunları önler ve zaman kazandırır. 

 

Son düşünceler:

ITSM ve ITAM süreçlerini birlikte uygulamak, kuruluşunuzda bir çok avantaj oluşturur. ITSM, varlık yöneticileri için oldukça değerli olan varlık arızası ve performansıyla ilgili birçok veri sağlar. Hangi varlık modellerinin en iyi veya en kötü performansı gösterdiğini anlamak, BT'nin zaman içinde hizmetlerin güvenilirliğini artırmaya yardımcı olacak ve en iyi varlık standartlarını belirlemesine yardımcı olacaktır. ITAM, hizmet masası için çok yararlı olan envanter ayrıntılarını toplar. Bu, son kullanıcının makinesi, nerede bulundukları ve son kullanıcının hangi yazılıma sahip olduğu hakkındaki bilgileri içerir. Tüm bu örnekler, ITAM ve ITSM ile birlikte nelerin mümkün olabileceğine dair birer fikirdir.

 

ITSM ve ITAM ı entegre ve bir yönetmenin en kısa yolu olan Servicedesk Plus yazılımı konusunda tüm sorularınız ve ücretsiz demo deneyimi için bizimle iletişime geçebilirsiniz