ITAM (IT Envanter Yönetimi) Pratikleri 2: Varlıkların Yaşam Döngüsü takibi

25.06.2021 10:09 By Adem Oztemel
Servicedesk Plus Asset Management-Lifecycle

Bu serinin ikinci blog gönderisinde varlıkların tüm yaşam döngüsünü nasıl takip edeceğinizi öğreneceksiniz. Buradaki amaç, ortamınızdaki her varlığın mevcut durumunu öğrenmektir.

Her kuruluşun kendine özgü varlık tedarik, bakım ve elden çıkarma politikaları vardır. Kuruluşunuzdaki varlıkların tüm aşamalarını kapsaması için bir varlık yaşam döngüsü çerçevesi oluşturmanız gerekmektedir. Varlığa ilişkin her aşamanın bir veya birden fazla durumu olabilir.

Tipik bir varlık yaşam döngüsü konfigürasyonu ve buna bağlı varlık durumları

  • Varlık talebi (talep edilmiş)
  • Onay (onay bekliyor, onaylanmış)
  • Tedarik (satın alınmış, kiralanmış)
  • Yerleştirme (kurulum aşamasında, kurulumu yapılmış)
  • Kullanım (kullanımda) 
  • Depolama (elde mevcut, tamirde)
  • Sona erme tarihi (süresi dolmuş / değer kaybetmiş)
  • Elden çıkarma (tasfiye edilmiş)

Yukarıdaki şemada ilk önce bir varlık bir departman veya kullanıcı tarafından talep ediliyor. Daha sonra satın alma talebinde bulunuluyor ve onay için gönderiliyor. Onay üzerine, varlık tedarik ediliyor ve IT ortamında kurulumu yapılıyor. Sonrasında, varlık bir kullanıcıyla eşleştirilerek kullanıma açılıyor. Eğer varlığın tamir edilmesi gerekiyor veya halihazırda kullanımda değil ise depolanıyor. Son olarak, varlığın son kullanma tarihi geçmiş veya aşınmış ise, varlığın elden çıkarılması veya tekrar kullanmasıyla ilgili bir karar verilmesi gerekiyor.

Dinamik oldukları için, varlık durumlarının özenli bir şekilde takibinin yapılması önemlidir. Örneğin, bir iş istasyonu birkaç gün için kullanılıp sonrasında tekrar ihtiyaç duyulana kadar depoda saklanabilir. Dolayısıyla, varlık durumlarınızı periyodik olarak yenilemeniz ve güncel tutmanız önemlidir.

Teknolojik gelişmeler bize varlıkların takibini kolaylaştıran barkodlar, RFID ve GPS gibi varlık etiketleme konseptleri sağlamıştır. Bu varlık etiketleme konseptleri, donanım varlıklarının mülkiyet, yer ve konfigürasyonunu sürekli olarak uyumlaştırmanıza yardımcı olur.

Varlık takibinin faydalarına bir göz atalım:

1. Varlık Verisi Daha Güvenilir Hale Gelir 

Herhangi bir zamanda varlıklarınız hakkında güncel ve doğru bilgi elde etmeniz, doğru kararlar vermenize yardım eder.

2. Ölçeklenebilirlik Sağlar 

Kuruluşunuz büyüdükçe, ticari faaliyetlerinizi desteklemek için talep edilen IT varlık sayısı artar. Düzgün bir IT varlık takibi süreci, sayılardan bağımsız olarak varlıklarınızın takibi ve bakımını minimum çabayla yapmanıza yardım eder. Bu, yardım masası personelinizin varlıkları takip etmektense sorunları çözmeye odaklanmalarını sağlar.

3. IT Varlık Gereksinime İlişkin Önceden Plan Yapabilirsiniz 

Walmart örneğini ele alalım. Şirket, ekstra talebi karşılamak için en yoğun sezonunda geçici personel işe alır. Bu da eklenti gereksinimlerinde ani bir artışa sebep olur. Herhangi bir aksaklık olmadan işlerini yürütmesi için şirketin optimal bir tampon stoka ihtiyacı vardır.  Tampon stok tahmini, yalnızca mevcut varlıkların takibinin düzgün bir şekilde yapılmasıyla kolayca belirlenebilir.

Herhangi bir sorunuz varsa, aşağıdaki yorumlar bölümünden gönderiniz. Bir sonraki blog gönderiminde yazılım ve lisansların tek bir yerde nasıl yönetileceğini öğrenebilirsiniz. Ayrıca, ITAM yeteneklerine sahip yaratıcı bir IT hizmet masası çözümü arıyorsanız ve henüz ServiceDesk Plus ürününü test etme şansı bulamadıysanız bu linkten demo talebinde bulunabilir ve birlikte demo çalışması yapabiliriz.