BT stratejisi: İyi, Kötü ve Çirkin

Müşterilerin dikkatini çekme savaşı, açık saldırıları içermez. Yine de bu, bir şirketin gerçek rakipleriyle onları yenmek amacıyla yüzleştiği gerçek bir savaştır. Bu bağlamda, iyi bir iş stratejisi oluşturmak ölüm kalım meselesidir. Böyle bir strateji, bir şirketin faaliyetlerini farklı yönlerden kapsamalıdır: finansal planlama, yeni pazarlara açılma, en iyi yetenekleri avlama ve teknolojik gelişmeleri benimseme.
Bir BT stratejisi, iş geliştirme için BT'nin nasıl kullanılacağını özetleyen özlü bir plandır. Bu plan BT departmanının nereye gideceğini, bunun iş üzerinde nasıl bir etkisi olacağını ve ne kadar para harcanacağını gösterir. İyi bir BT stratejisi iş için bir kaldıraç olurken, kötü bir strateji şirketinizi öldürebilir.
İyi BT stratejisi
Bir BT stratejisinin gerçek sonuçlar getirmeden önce iyi mi yoksa kötü mü olduğunu belirlemek zordur. Her neyse, bir BT stratejisi geliştirmeden önce, son derece rekabetçi bir iş dünyasında şirketinizi yönlendirmek için sahip olması gereken özellikleri belirlemek mantıklıdır.
Anlaşılır. Teknoloji uzmanları tarafından şekillendirilen bir BT stratejisi, BT departmanı dışında kimsenin anlamadığı teknoloji terimleri içerebilir. Moda sözcüklerin gerekçesiz bolluğu, stratejinin anlaşılmasını ve uygulanmasını zorlaştırarak, ayrıntılarının ve hatta kilit noktalarının yanlış yorumlanmasına neden olur. Netlik, yöneticilerin astlarını nereye yönlendireceklerini anlamalarına yardımcı olur. Dahası, BT liderliği değişebilir ve yeni yönetimin kısa ve kapsamlı bir stratejiyle başa çıkması daha kolay olacaktır.
· Uyarlanabilir. Onaylandıktan sonra, bir BT stratejisinin sürekli izlenmesi ve ayarlanması gerekir. Esnek bir strateji, iş kararlarına hızlı yanıt verilmesini sağlar: yeni pazara girmek, yeni ürün ve hizmetler sunmak, organizasyon yapısını değiştirmek, iş önceliklerini değiştirmek, iş modelini güncellemek vb.
· İş ile uyumlu. BT stratejisi, bir inovasyon yarışını nasıl kazanacağınız ve günlük operasyonları teknoloji hileleriyle nasıl dolduracağınızla ilgili bir plan değil, gelecekteki iş ihtiyaçlarını BT çözümleriyle nasıl destekleyeceğinizle ilgilidir. BT-iş uyumu, uygulamaların ve sistemlerin işi artırıcı bir şekilde kullanılmasını sağlar ve şirketin üstünlüğü ele geçirmesine yardımcı olur.
· Yinelemeli veya aşamalara bölünmüş. Parça parça uygulama, bir strateji üzerinde daha fazla kontrol sağlar ve performans değerlendirmesini kolaylaştırır. Ayrıca açık zayıf noktaları görme ve gerekli değişiklikleri çok az zahmetle uygulamaya koyma imkanı verir.
· Uygun maliyetli. Mali yönü dikkate alınmadan stratejik planlama imkansızdır. Pazar çok sayıda fırsat sunar ve gerçekten fon sağlamaya değer olanları belirlemek çok önemlidir. Bu, yatırım getirisini garanti edecek ve ek masraflar gibi beklenmedik sürprizlerden tasarruf sağlayacaktır.
· Kısmen gelecek odaklı. İyi bir BT stratejisi 2 unsuru dengede tutar: günlük operasyonları desteklemek ve gelecek için gelişmek (yeni mimari, yeni sistemler, yeni teknolojiler). Bazı BT ve iş liderleri yalnızca mevcut sorunlara odaklanır ve uzun vadeli bir strateji oluşturmak için zaman ayırmazlar. Potansiyel olarak başarılı işletmeleri kararlı hamlelerden ve kalıcı gelişimden alıkoyar.
İyi düşünülmüş bir BT stratejisi, bir kuruluş içindeki süreçleri optimize etmekle sınırlı değildir. Aynı zamanda müşteri memnuniyetine katkıda bulunur ve yeni pazar olasılıklarının açılmasına yardımcı olur.
Kötü BT stratejisi
Bazı önemli hususları dikkate almazsanız, potansiyel olarak iyi bir strateji bile işinizde kötü bir oyun oynayabilir.
· Gerçekçi olmayan hırslar. Görünüşte güçlü bir stratejinin uygulanması çok karmaşık ve pahalı olabilir. Gerçekçi olmayan hırslar, iş liderlerini yanlış yönlendirir ve işi destekleyen BT bileşenleri arayan BT yöneticilerinin kafasını karıştırır.
· Hafife alınan zorluklar. Her işte değişiklikler kaçınılmazdır ve değişiklikler her zaman zorluklar getirir. Örnek olarak şirket birleşme ve şirket satın alımları ele alalım. Böyle bir durumda işbirliği yapan şirketler, ortak bir kuruluşta hangi uygulamaların kullanılacağı, kurumsal intranetlerin, veritabanlarının nasıl birleştirileceği ve daha fazlası gibi BT ile ilgili bir dizi sorunla karşı karşıya kalır. Ve bu önemsiz bir görev değildir çünkü her kuruluş kendi BT stratejisini takip etmeye alışmıştır ve bu stratejileri uyumlu hale getirmek zaman, çaba ve profesyonel bir yaklaşım gerektirir. Hafife alınan zorluklar, işinizi hiç beklemediğiniz bir anda patlatabilecek bir saatli bombadır.
BT stratejinize benziyor mu? Kötü bir BT gündemini takip eden bir şirketin zaman, para ve insan kaynakları kaybettiğini unutmayın. Rakipler tarafından geride bırakılmanın ve iş adımından çıkmanın doğrudan bir yoludur.
Çirkin BT stratejisi
En iyi analitik iş ve gelişmiş fikirler bile, düşünceleri kapsamlı ve özlü bir şekilde formüle edememe ve bunları tutarlı bir planda birleştirememe nedeniyle tamamen bozulabilir.
· Sağlam bir strateji yerine parçalanmış fikirler. Üst düzey yönetimin parçalanmış planları tutarlı bir stratejiyle karıştırması ciddi bir tuzaktır. İlk bakışta, planlar dizisi bir stratejiye çok benzer. Ancak daha derin bir analiz, bu planların birbiriyle çeliştiğini gösterebilir.
· Ayrıntı. Sığ ifadeler ve kapsam dışı ifadeler, güvenilir bir strateji oluşturmaya neredeyse hiç katkıda bulunmaz. Belirli BT terimleri ve olayları hakkında daha fazla ayrıntı vermek mantıklıdır, ancak çok fazla ilgisiz açıklama, bir stratejiyi beceriksiz hale getirir ve anlaşılmasını zorlaştırır.
BT stratejinizin ne kadar 'çirkin' olduğunu ne kadar erken fark ederseniz, gerçekten iyi fikirleri kurtarmak ve etkili dijital dönüşüm yolunu seçmek için o kadar çok zamanınız olur.