Kurumsal bir strateji KPI'lara nasıl çevrilir?
Kurumsal bir strateji KPI'lara nasıl çevrilir?

Tüyler ürpertici bir senaryo hayal edin: Bir şirketi başarıya ulaştırması gereken bir kurumsal strateji, yaratıcıları tarafından unutulmuş bir rafta duruyor ve toz topluyor. Strateji herhangi bir işletmenin mihenk taşı olduğundan, ilk bakışta bu senaryo olası değildir. Bununla birlikte, BI danışmanlığı uygulayıcıları bunun tam tersi bir görüşe sahiptir: Kurumsal bir strateji doğru KPI'larla desteklenmezse olan tam olarak budur.
Bir strateji parlak olabilir, ancak ekip günlük çabalarının nihai hedefi nasıl etkilediği konusunda anlayıştan yoksunsa, uygulanması muhtemelen başarısız olacaktır. Ayrıca, bir şirket stratejisini KPI'lara yansıtmazsa, özellikle ilerlemenin açık olmadığı en başta, odağını kaybetmek ve kenara çekilmek kolaydır. Doğru KPI'lar olmadan bir şirket, eylemlerinde odaklanma ve mesajlarında ve faaliyetlerinde tutarlılıktan yoksun olabilir.
KPI metriklerini tanımlama: doğru ve yanlış yapma örnekleri
Gerçek hayattan harika bir örneğe bakalım. 2015 yılında Walmart, 3 yıllık büyüme planını web sitesinde yayınlayarak niyetlerini kamuya açıklama cesaretini gösterdi . Çok kanallı hale getirme ve geniş ölçekte sorunsuz bir alışveriş deneyimi sunma gibi basit ve doğrudan bir hedefle birlikte Walmart, başarıyı ölçmek için 45-60 milyar dolarlık yeni satış hedefini belirtti. Ayrıca, Walmart 5 büyüme alanı belirledi ve her biri için ilgili KPI'ları listeledi.
KPI'lar sayesinde Walmart, herkesin aynı dili konuşmasını, öncelikleri anlamasını ve ilerlemeyi nasıl ölçeceğini bilmesini sağladı. Örneğin, değer sağlama, fiyat liderliği ve özel marka KPI'ları ile birlikte gelir; Kolaylık sağlamak stratejik hedefi, e-ticaret, çevrimiçi market ve daha küçük formatları amaçlar; kilit coğrafyalar Kuzey Amerika ve Çin'e kadar daraltılmıştır.
Walmart'tan farklı olarak, şirketler genellikle hedeflerini yalnızca dahili kullanım için bırakır. Ancak bu, doğru KPI'ları belirlemedikleri anlamına gelmez. Örneğin Procter and Gamble, web sitelerinde herhangi bir hedef belirtilmemesine rağmen stratejik hedeflerini de yayınladı. Aynı zamanda şirketin, Değer yaratma stratejisi için toplam hissedar getirisini işletme, Portföy dönüşümü için odaklanılan ürün kategorisi sayısı vb. gibi KPI'ları tanımlamada harika bir iş çıkardığı açıktır.
Ancak büyük ve tanınmış şirketler bile hata yapabilir. Wells Fargo'nun kötü şöhretli davası buna bir örnektir. Banka, stratejik girişimlerinden biri olarak çapraz satışı seçti ve akılda kalıcı bir slogan olan Sekiz harika , ilgili bir motivasyon şeması geliştirdi . Fikir, çalışanları müşteri başına satılan 8 ürün hedefine ulaşmaya teşvik etmekti. Yıllar sonra Wells Fargo'nun yanlış bir KPI seçtiği ortaya çıktı. KPI, geliri artırmasa bile satışları artırmak için motive oldu. Ayrıca, büyük ölçüde gerçekçi değildi ve çalışanlar hedeflerine ulaşmak için 2 milyon sahte hesap açtı.
İş zekası nasıl yardımcı olur?
Bir şirketin stratejisini tanımlarken ve yürütürken iş zekasının nasıl yardımcı olabileceğini öğrenelim.
Bir strateji tanımlamak için BI
Çok sayıda oyuncunun bulunduğu bir piyasa ekonomisinde, şirketler rekabet avantajlarını güçlendirecek stratejiler seçme eğilimindedir. Doğal olarak, ilk adım bunları belirlemektir. Böylesine önemli bir aşamada, önemli olan içgüdüsel bir his değil, gerçeğe dayalı bir fikirdir. Çok ihtiyaç duyulan öngörüleri elde etmek için şirketlerin hem dahili hem de harici verileri analiz etmesi gerekir. Pazar araştırması bulguları, tarihsel verilerle birleştiğinde, ele geçirilecek eğilimleri ve fırsatları ortaya çıkarır. Örneğin, bir hızlı tüketim malları üreticisi, genişleyecek pazarları, müşterilerin bu pazarlardaki davranışlarını, sunacak en uygun ürün portföyünü (örneğin, organik gıda) seçebilecektir.
KPI'ları ayarlamak için BI
Bir strateji onaylandıktan sonra, bir sonraki aşama zorlayıcı ancak ulaşılabilir olacak KPI'ları tanımlamaktır. Bunu yapmak için, iş analistleri tarihsel veri analizi ve tahmin yapmaya yönelirler. Ayrıca, iş analistleri birbiriyle çelişmeyen bir KPI hiyerarşisi geliştirmelidir: şirket bazlı, departmansal ve bireysel. Bir KPI hiyerarşisi ile herkes kendi işine odaklanacak, ancak tüm ekip üyeleri ortak bir hedef için çalışacak. Örneğin, NASA bu prensibi parlak bir şekilde uygulamaya koydu: John F. Kennedy, NASA'nın hizmetlisine işini sorduğunda, temizlik görevlisi "Ay'a bir adam göndermeye yardım ediyorum" yanıtını verdi.
İlerleme izleme için BI
KPI'lar tanımlanıp ekibe iletildiğinde, performans izleme başlar. Hedeflerle gerçekleri karşılaştırmak ve ilerlemeyi takip etmek, şirketin stratejisini uygulamada nasıl ilerlediğini anlamak için çok önemlidir. Bu izlemeyi mümkün kılmak için iş analistleri bir dizi rapor ve pano geliştirmeli, son kullanıcıların her bir rapora ne sıklıkta ihtiyaç duyduğunu ve orada hangi verilerin (girdi ve çıktı) olması gerektiğini belirlemelidir.
Özetlersek
Herhangi bir şirket, kurumsal stratejisini doğru KPI'lar ile desteklemeli ve ilerlemeyi sürekli takip etmelidir. Aksi takdirde, bir strateji yürütme başarısız olabilir. Stratejik yönetimin tüm aşamalarında, iş zekası danışmanlığı sinerjiyi getirebilir. Örneğin, bir şirket, kurumsal bir strateji belirlemeye, doğru KPI'ları belirlemeye ve ilerlemeyi izlemeye yardımcı olan veri analizi hizmetlerinden yararlanabilir.