COBIT ve ITIL: Bu ikisinin neler yapabileceğine dair gerçek hayattan bir örnek

15.02.2025 11:59 By Adem Oztemel

COBIT ve ITIL: Bu ikisinin neler yapabileceğine dair gerçek hayattan bir örnek

ITSM uygulaması düşünüyorsanız , ancak hangi çerçeveye ihtiyacınız olduğundan emin değilseniz, burada gerçek hayattan bir örnek üzerinde bir kuruluş içindeki ITIL ve COBIT'i karşılaştırarak size yardımcı olmaya çalışacağız. Ancak herhangi bir pratik karşılaştırma yapmadan önce kısaca COBIT ve ITIL arasındaki 'teorik' farka dönelim.

 

ITIL'e karşı COBIT. Farklar

Tanımlar

COBIT, üst yönetimin kurumsal BT'lerine nasıl yaklaşmaları gerektiğini anlamaları için bir dizi uygulamadır. ITIL ise BT çalışanlarının günlük süreçlerini organize etmek için tam olarak ne yapılması gerektiğini gösteren bir yol haritasıdır.

Kapsam

Bahsedilmesi gereken ilk şey, COBIT ve ITIL'in hemen hemen aynı alanı kapsadığıdır . Bununla birlikte, COBIT bundan biraz daha geniş olduğu için her ikisinin de yalnızca ITSM ile ilgili olduğunu söylemek yanlış olur.

Yaklaşım

Bu kilit nokta. COBIT'in BT'ye yaklaşımı iş yönünden (yukarıdan aşağıya), ITIL ise konuya çoğunlukla BT perspektifinden (aşağıdan yukarıya) bakıyor. Ayrıca COBIT, BT'nin yönetimi ve yönetişimi arasında ayrım yapar. İlki bir taktik gibidir, ikincisi ise daha çok bir stratejidir. Ve ITIL yönetimle ilgilenirken, COBIT'in kendisi esas olarak yönetişimi uygular .

Hedefler

COBIT'in ana amaçları, işletmelerin kurumsal BT'yi kontrol etmesi ve bunun için doğru yönü belirlemesidir . Bunun yanı sıra, iş hedeflerini BT hedefleriyle uyumlu hale getirmek , işletmeye BT değeri getirmek (tercihen mali kâr şeklinde) ve kaynakları, riskleri ve BT verimliliğini yönetmek anlamına gelir

ITIL temel olarak , bir bütün olarak BT hizmetlerini ve özel olarak BT departmanlarının çalışmalarını organize etmeyi ve sürekli operasyonel mükemmellik için bir fırsat sağlamayı amaçlar .


Basitleştirmek için gerçek hayattan bir örnek

Artık bu BT 'rehberlik' çerçeveleri (ITIL ve COBIT) arasındaki farkı özetlediğimize göre, gerçek hayattan bir örnek üzerinde kullanımlarına bakalım. Bunu yapmak için, örneğin MN Logistics Group gibi ağırlıklı olarak ABD ve Kanada'da çalışan uluslararası bir lojistik şirketi düşünelim. 15.000 kişiyi istihdam eden ve 20 lokasyonda ofisi olan büyük bir şirket. Eskiden alanın liderlerindendi ama şimdi sayısız sorun nedeniyle ciddi bir krizle karşı karşıyalar.

COBIT nasıl yardımcı olur?

Şirketin karşı karşıya olduğu sorunlardan bazıları ve bunların COBIT tarafından sağlanan çözümleri şunlardır:

Genel problemler

COBIT'in yardımı

1. BT organizasyonu verimsiz, iş hedeflerini karşılamıyor ve modası geçmiş görünüyor. BT ekiplerinin üzerinde her zaman çok fazla iş vardır ve yanlış şeylere odaklanırlar. Örneğin, sürücüler için en hızlı rotaları hesaplayan yazılım, genellikle yetersiz varyantlar önerir ve bu da teslimat gecikmelerine neden olur. Ve BT departmanı, bununla ilgilenmek yerine yalnızca ağ yönetimi yapmayı tercih ediyor (ki bu da mükemmel değil). Ayrıca, BT ekipleri BT risk yönetimine pek dikkat etmez. Veri merkezi güç kaybı veya BT hizmet kesintisi gibi acil durumlar için özel planları yoktur.

1. İş liderlerinin BT ihtiyaçlarını önceliklendirme ve buna uygun planlar yapma becerisi . Şirket, COBIT 5'in Goals Cascade'ini kullanarak paydaş ihtiyaçlarını eyleme geçirilebilir bir stratejiye dönüştürebilir. Bu şekilde, üst yönetim odaklanmak istedikleri BT süreçlerini tam olarak belirleyebilir. Ve iş-BT ilişkisi için böylesine net bir strateji, ikisi arasında bir anlayış tesis edebilir. Sonuç olarak BT ekipleri, işlerinin rota yazılımlarını düzeltmelerini ve belirli BT süreçlerine (özellikle risk yönetimine) daha fazla odaklanmalarını istediğini biliyor.

2. Şirket, potansiyel ortaklar tarafından yapılan denetimlerde sıklıkla başarısız oluyor. Herhangi bir lojistik şirketi ile başarılı bir işbirliğine başlamak için şirketin müşterilerinin, bu belirli ortağın yükümlülüklerini yerine getireceğinden ve malları zamanında teslim edeceğinden emin olması gerekir. Bunu sağlamak için hizmet kullanıcısı şirketler genellikle potansiyel ortaklarını denetler. Ve MN Logistics, son derece uzun duruş süreleri ve kurumsal BT'nin genel olarak güvenilmezliği nedeniyle, denetimlerde geçtiğinden daha fazla başarısız olma eğilimindedir.

2. Net bir kıyaslama sistemi . Başlangıçta, COBIT bir denetim çerçevesi olarak başlatıldı. Ve şimdi, hala çok kullanışlı bir kurumsal BT değerlendirme sistemi öneriyor. MN Logistics bunu kullanarak iç denetimler gerçekleştirebilir ve zamanı geldiğinde potansiyel ortaklar tarafından yapılacak dış denetimlere hazırlanıp başarılı bir şekilde geçebilir ve yeni müşteriler kazanabilir.

3. Uzun vadeli ortaklar, şirketin hizmetlerini kullanmayı bırakma ve rakipleriyle çalışmayı tercih etme eğilimindedir. Sık gecikmeler, teslimatın ne kadar sürede ulaşacağını izleyememe ve genel olarak güvenilmezlik, sadık müşterilerin kaybedilmesine neden olur.

3. Kararlılık ve yeni yazılım. Net bir Hedefler Kademesi oluşturması nedeniyle, şirketin BT'si artık teslimat sistemlerinin yeterince azaltılmış gecikme sayısıyla istikrarlı bir şekilde çalışmasını sağlıyor. Ayrıca üst yönetim, şirket ortaklarının teslimatları gerçek zamanlı olarak izlemesine olanak sağlayacak yeni bir web ve mobil uygulama geliştirmeye karar verdi ve düzenlemeler yaptı.


ITIL nasıl yardımcı olur?

ITIL'in, MN Logistics'teki BT ekiplerinin karşılaştığı ve neden olduğu sorunları nasıl çözebileceği aşağıda açıklanmıştır:

Belirli BT sorunları

ITIL'in yardımı

1. BT ekipleri sürekli olarak aşırı yüklüdür. Bazı teknik sorunlar ortaya çıkarsa (örneğin, ağ bağlantısının dengesiz olması), MN Logistics çalışanları BT uzmanları sorunu çözene kadar sonsuza kadar bekleyebilir. Ve beklerken diyelim ki irsaliyeyi sonuçlandıramıyorlar, şoför yola çıkamıyor, rötarlar birikiyor. Arıza süresi maliyetleri çok fazladır.

1. BT departmanlarının çalışmalarını organize etmek ve normalleştirmek için belirli ITIL süreçleri . ITIL'in Hizmet Geçişi ve Hizmet Operasyonu, BT departmanlarının çalışmalarını çeşitli ITIL süreçlerine göre etkin bir şekilde nasıl organize edebileceklerini ayrıntılı olarak açıklar. Bu organizasyon modeliyle, BT uzmanlarına nadiren aşırı yük biner ve bu da kesinti maliyetlerini önemli ölçüde azaltır.

2. BT personelinin performansını izlemek imkansızdır. BT görevlilerinin kullandığı sistem yalnızca ekibin geçen ay ne kadar başarılı olduğunu gösterir. Ancak ekip üyelerinin bireysel performansı hakkında bilgi yok.

2. Bir hesap verebilirlik sistemi. ITIL, MN Logistics'in tüm BT birimlerinin veya belirli BT çalışanlarının verimliliğini değerlendirebileceği geniş bir KPI sistemi sağlar. Ayrıca, ITIL'in kullanılması, kimin ne yaptığına ilişkin tüm verileri depolayan bir ITSM platformunun kullanılmasını gerektirir.

3. Benzer arızalar devam ediyor. BT ekipleri çok sayıda arızayı giderir, ancak bazıları tekrar tekrar meydana gelir. Ve mevcut aşırı yükte, bu sorunların neden ortaya çıktığını ve ne kadar derin olduklarını bulmak imkansız.

3. Farklılaştırma sorunları . IT sorunlarını daha verimli bir şekilde ele almak için ITIL olaylar , hadiseler , problemler , değişiklikler ve talepler arasında ayrım yapan bir sistem sunar . Benzer bir olay, örneğin üçüncü kez meydana gelirse, bu , temel nedeni analiz edilen ve ortadan kaldırılan bir sorun olarak görülebilir . Böyle bir sistem, sorunlara daha ayrıntılı yaklaşmayı, çözümlerini hızlandırmayı ve tekrarlanmalarını önlemeyi sağlar.

4. Şirketin BT altyapısındaki değişiklikler kaotik. Şirketin BT'sinde herhangi bir değişiklik veri tabanı olmadığından, BT altyapısının ve yazılımının yeni öğeleri, kullanıcıları ve hatta BT ekiplerinin kendilerini her zaman şaşırtmaktadır.

4. Değişim yönetimi ve CMDB. ITIL, kurumsal BT'deki değişiklikler için ayrıntılı bir prosedür belirler. İlk olarak, değişiklikler yetkilendirilir. İkincisi, insanlar belirli değişiklikler hakkında bilgilendirilir. Ve değişiklik başarılı olmazsa, önceden onaylanmış bir geri çekilme planı yürürlüğe girer. 

5. Belirsiz BT harcamaları. BT departmanı her zaman üst yönetiminin katı mali kontrolünden şikayet eder. Ve üst yönetim, BT departmanlarının bütçe dahilinde kaldığından ve bütçeyi mantıklı bir şekilde kullandığından asla emin olamaz.

5. Mali yönetim. ITIL, Hizmet Stratejisinde tüm bir süreci kendisine ayırır. Makul bir şekilde uygulanırsa Mali yönetim, BT harcamalarına ve BT bütçesine bağlılığa ışık tutabilir, ayrıca mali planlamayı düzenleyebilir ve tasarruf sağlayabilir.


Yani, ITIL'e karşı COBIT mi yoksa ITIL ve COBIT mi?

Gördüğünüz gibi, bu ikisi yakın bir şekilde birlikte çalışıyor ve genel olarak tek bir amacı hedefliyor: BT'yi istikrarlı ve verimli hale getirmek. Ancak bu, iyi görünmelerinin tek yolunun bu olduğu anlamına gelmez: ITIL ve COBIT ayrı ayrı oldukça iyi çalışır.

Strateji (COBIT) olmadan taktik (ITIL) kullanmanın garip olduğunu düşünebilirsiniz. Ancak ITIL'in erken aşamalarda fazlasıyla yeterli olan BT hizmetleri organizasyonu için 'stratejik' temeller de sağladığını unutmamalısınız. Ayrıca, yaklaşımlarındaki, tanımlarındaki ve en önemlisi hedeflerindeki farklılıklara bakılırsa , COBIT daha çok büyük ve daha BT olgunluğuna sahip işletmeler için bir çerçeve gibi geliyor. Yönetmek için çok sayıda BT sürecine ve önemli bir kurumsal BT'ye ihtiyaç duyar. ITIL, genel olarak böyle bir kapsama ve özel olarak da yüksek düzeyde bir BT olgunluğuna ulaşmak için iyi bir ilk adım olabilir.

Dolayısıyla, COBIT'e karşı ITIL veya ITIL ve COBIT'e karşı ne yapacağınızı düşünüyorsanız , her şey çok basit: ITSM uygulama projenizin ilk aşaması muhtemelen ITIL olmalıdır. Ve bu konuda yolunuzu iyice öğrendiğinizde, daha küresel düşünmeye, COBIT'i düşünmeye başlayabilirsiniz.