BT Yönetişimi ve BT Yönetimi Aradaki Fark Nedir

12.02.2025 15:35 By Adem Oztemel

BT Yönetişimi ve BT Yönetimi Aradaki Fark Nedir

 

Şu anda BT yönetişimi konusunda o kadar çok kafa karışıklığı var ki, bazen bunu bir kuruluşun diğer bölümlerinden ayırmak karmaşık olabiliyor. Her zaman soru işaretleri uyandıran alanlardan biri de BT yönetimidir. İkisi aynı şey mi? Bir şekilde örtüşüyorlar mı? Gelin BT yönetişimi ile BT yönetimini karşı karşıya getirelim ve öğrenelim!

Bu makalede, tanımlarını, farklılıklarını ve neden her ikisine de ihtiyacınız olduğunu ele alacağız. Hadi başlayalım!

 

BT yönetişimi nedir?

BT, yönetişim, bebeğim! Bunu hiç kimse söylemedi. BT yönetişimi, BT en iyi uygulama dünyasında pek sevilmez, ancak sevilmelidir. BT yönetişimi hepimizi dürüst tutan şeydir. Açıkçası, mülklerimizi yönetme, kontrol etme ve koruma ve çalışanlarımıza göz kulak olma konusunda bize yardımcı olmak için var. BT hizmeti sağlama konusunda oyunumuzu geliştirmemize kolektif olarak yardımcı olan bir işlevdir.

 

BT yönetişiminin en yaygın kabul gören tanımlarından biri şudur: "Bir kuruluşun hedeflerine ulaşmasını sağlamak için bilgi ve teknolojinin etkili ve verimli bir şekilde kullanılmasını sağlayan süreçler."

 

BT yönetişimi kurumsal yönetişimin çok önemli bir parçasıdır. İşletmenin ve paydaşlarının strateji ve hedeflerini koruyan ve destekleyen organizasyonel yapı, liderlik uygulamaları ve süreçlerden oluşur. Hangi yönetişim çerçevesini kullanırsanız kullanın, yönetişimin temel faydası değer yaratmaktır. Ve değer şu durumlarda yaratılır:

 

·  Hizmetlerin, süreçlerin ve projelerin faydaları gerçekleştirilir.

·  Engelleyiciler ve sorunlu noktalar azaltılır.

·  Riskler azaltılır ve uygun şekilde yönetilir.

·  Kaynakların kullanımı optimize edilir ve hizmetler verimli bir şekilde sunulur.

BT yönetişimi, paydaşlarımız için değer yaratılmasını sağlamak üzere insanları, süreçleri ve teknolojiyi izleyen, değerlendiren, yöneten ve yönlendiren işlevdir. BT faaliyetlerinin iş hedefleriyle uyumlu olmasını sağlayarak uyumluluğun artmasını, riskin azalmasını ve performansın artmasını sağlar.

 

BT yönetimi nedir?

Yönetişimin aksine, BT yönetimi insanlarla ilgilenmeye odaklanır. Bunu istediğiniz gibi süsleyebilirsiniz, ancak kısaca, insanlarla ve onların süreçleri ve araçlarıyla ilgilenmektir. Ama esas olarak? Her şey insanlarla ilgilidir.

 

BT Hizmet Yönetimi (ITSM), BT hizmetlerinin planlanması, tasarlanması, geçişi, yönetimi ve sürekli olarak iyileştirilmesi ile ilgili tüm faaliyetleri içerir. BT yönetimi, altyapı operasyonları, uygulama yönetimi ve kullanıcı desteği dahil olmak üzere BT hizmetlerini sunan süreçler ve uygulamalarla ilgilenir.

 

BT yönetişimi işletmeyi dürüst tutmak için ne kadar önemliyse, BT yönetimi de işletmenin çalışmaya devam edebilmesi için o kadar önemlidir.

 

Neden her ikisine de ihtiyaç var?

Bir BT işlevi olarak etkili bir şekilde çalışmak için, hizmetleri etkili, verimli ve güvenli bir şekilde sunmak üzere hem yönetime hem de yönetişime ihtiyacınız vardır. Ve bunlar tek başlarına çalışamazlar. Yönetişim ve yönetim birlikte çalıştıklarında çok daha etkili olurlar.

 

Kuruluşlar finansal, düzenleyici ve uyumluluk gereksinimlerini karşılamak için BT yönetişimine ihtiyaç duyarken, BT yönetimi de işletmenin ihtiyaç duyduğu hizmet veya sonuçları sunar. Farklı kapsam ve sorumluluklara sahip olduklarından, aynı ekip her ikisini de yapamaz - birinin kendi ev ödevini işaretlediği bir durumdan kaçınmak için görev ayrımı olması gerekir. Her iki işlevin de yerinde olması, ancak birlikte yakın çalışması bunu başarır.

 

BT yönetişimi ve BT yönetimi: 5 fark

BT yönetişimi ve yönetimi aynı madalyonun iki yüzüdür. İnsanlarla, uygulamalarla ve teknolojiyle ilgilenirler ancak bunu biraz farklı şekillerde yaparlar.

 

BT yönetişimi stratejik düzeyde çalışır, kurumun tepesinde yer alır, politika ve işletim modelleri belirler. BT yönetimi ise operasyonel düzeyde yer alır ve günlük çalışma uygulamalarının değer yaratmasını sağlar.

 

BT yönetişimi ve BT yönetimi arasındaki beş temel farka bir göz atalım.

BT Yönetişimi

BT Yönetimi

Kuruluşun liderlik ekibinin bir parçasıdır. Şirketin tepesinde yer alır ve organizasyonel süreçleri, prosedürleri ve işletim modellerini gözden geçirip onaylayarak liderlik eder.

Yönetişim ekibinin altında çalışır ve onların politikalarını, prosedürlerini ve işletim modellerini günlük çalışma uygulamalarına uygular.

İş hedefleri, vizyonu ve stratejisi doğrultusunda iş hedeflerini ve stratejisini ve işletme hedeflerini oluşturur.

Kurumsal hedeflerle uyumlu olarak BT hedeflerini ve hizmet sunumunu ve BT yönetim hedeflerini ve hizmet sunum hedeflerini belirler.

Onaylanmış hizmet ve projeler ile faydanın gerçekleşmesini sağlar.

BT hizmet sağlama yönetimi yoluyla faydalar tasarlar, organize eder ve sunar.

İlgili en iyi uygulama çerçevesi COBIT'tir.

İlgili en iyi uygulama çerçevesi ITIL'dir .


Önemli çıkarımlar

BT yönetişimi ve BT yönetimi biraz örtüşse de, bunların ayrı sorumlulukları ve ekipleri olan iki farklı alan olduğunu anlamak çok önemlidir.

 

BT yönetişimi, işletmenin ve paydaşlarının strateji ve hedeflerini koruyan ve destekleyen yapı, liderlik uygulamaları ve süreçlerden oluşur.

BT yönetimi ise BT hizmetlerinin planlanması, tasarlanması, geçişi, yönetimi ve sürekli olarak iyileştirilmesi ile ilgili uygulamalar bütünüdür.

Her ikisine de ihtiyaç duymanızın nedeni, BT departmanınızı etkili bir şekilde yönetmek ve değer sunmak, hizmetleri optimize etmek ve riski azaltmak için yakın bir şekilde uyumlu olmaları gerektiğidir.