Uygulama Performansı İzleme (APM) nedir?

13.02.2025 12:59 By Adem Oztemel

Uygulama Performansı İzleme (APM) nedir?

Dijitalleşmenin ardından, optimize edilmiş uygulamalara sahip olmadan ekosistem genelinde üretkenliği ve mükemmelliği hayal etmek düşünülemez. Basit görevleri otomatikleştirebilen, işbirliğini destekleyen, rastgele verileri anlamlandırmaya yardımcı olan ve gerçek zamanlı performans analizi yapan uygulamalar her yerde. 

Ancak, uygulamalara sahip olmak yeterli değildir. İşletmeler, doğru performans ve teslimatlarından emin olmalıdır. APM araçları burada bir kurtarıcı olarak görünür.

Bu kavram hakkında daha fazla bilgi edinmek için okumaya devam edin.

 

APM - Uygulama Performansı İzleme

Kuruluşlar, dağıtılan kurumsal çözümlerin olması gerektiği gibi çalışmasını sağlamak için APM'yi benimsiyor. Yaklaşım, gerçek zamanlı uygulama davranışı izleme yeteneğine sahip çeşitli araçları ve kaynakları bir araya getirmeyi ve yeterli güncellemeler sağlamayı amaçlıyor. APM genellikle kapsamlı rapor oluşturma için müşterileri, çalışanları ve iş ortağı uygulamalarını da izler.

 

APM'lerin Önemi

Buggy, yavaş veya zayıf entegre edilmiş uygulamalar, beklenen hedefleri karşılayamayacakları için pek kullanılmazlar. Bunun doğrudan etkisi, uygulamanın çalışması, çıktısı ve kullanıcı deneyimi üzerinde olacaktır. Her ikisi de önemli ölçüde azalacak ve kuruluşta büyük ani ve uzun vadeli kayıplara neden olacaktır.

APM, maliyet kontrolü, operasyonların performans geliştirmesi ve marka itibarı yönetiminde çok faydalıdır. Her açıdan rolünü anlayalım.

  • Organizasyon operasyonları için önemi

Güncellenmiş ve bakımlı uygulamalar, ekip içinde ve dışında sürekli işbirliğini destekler. Ayrıntılı ve periyodik ön uç uygulama izleme, izleyiciler için sorunsuz bir kullanıcı deneyimi sağlar. Her zaman kusursuz bir UX'e sahiptirler.  

Arka uç izleme ile, karşılık gelen bağımlılıkların doğru şekilde çalışmasını sağlamak daha kolaydır. Örneğin, veritabanları. Biri arka uç izlemeyle yoğun bir şekilde ilgileniyorsa, görünmeyen herhangi bir veritabanı arızası her an bir arızaya neden olabilir.

Bir dijital çözümün/uygulamanın altyapısını takip etmek de APM'nin bir parçasıdır. İyi yapılandırılmış bir uygulama altyapısı olup olmadığını kontrol etmek çok önemlidir. İster yerel olarak yüklenmiş uygulamalar ister bulut tabanlı araçlar kullanın, altyapı izleme, kuruluşların 24 saat uygulama kullanılabilirliğini sağlamasına yardımcı olur.

Bu, bulut tabanlı uygulamalar için büyük önem taşıyor çünkü sıfır kısıtlama ile kullanılabilirlik, bu uygulama dağıtım modelinin temel iddiası.

Bulut uygulaması performans izleme, uygulama sahiplerinin kusurları uygulamanın emekleme aşamasında tespit etmesine ve herhangi bir ciddi hasara yol açmadan önce düzeltmesine yardımcı olabilir.

  • Maliyet kontrolünün önemi

Her kuruluş, iş akışını sürdürmek için üretilen gelir ve yatırılan maliyetin dengede kalması için etkin maliyet kontrolü yapmaya çalışır. Şimdi, kullandığınız veya müşterilere sunduğunuz uygulamaların çoğunun zayıf bir şekilde entegre edildiği ve sağlam bir altyapıya sahip olmadığı bir senaryo düşünün.

Böyle bir uygulama için işletmelerin sorun giderme ve bakıma büyük yatırım yapması gerekir. APM ile bir sorunu erken aşamada tespit etmek kolaydır.

Hızlı düzeltme ve sorun giderme, uzun vadede büyük işletme maliyetlerinden tasarruf sağlar.

  • Marka itibarının önemi

Bir uygulamayı ister bir hizmet olarak sunuyor ister bir ürün olarak kullanıyor olun, güvenilirlik performanslarının marka değeriniz ve pazardaki varlığınız üzerinde büyük etkisi vardır.

İlk senaryoda, bir uygulamayı hizmet olarak sunarsınız ve APM, sunulan uygulamanın tamamen işlevsel bir şekilde kullanıcıların kullanımına sunulmasını sağlar.

Herhangi bir kesinti veya performans düşüşü, kullanıcıların hizmet sağlayıcı olarak size olan güvenini zedeleyecektir. Yüksek bir müşteri kayıp oranı, memnuniyetsizlik, olumsuz ağızdan ağza sözler ve takip etmesi muhtemel incelemeler, bir markanın itibarı için iyi değildir.

İkinci durumda, uygulamaları ürün olarak kullanmanız ve yeterli APM aracı kullanmamanız yetersiz uygulama performansına yol açacaktır. Verimliliğinizi artırması gereken uygulamalar sizi yavaşlatacaktır. Ekibiniz projeleri verilen son tarihlere göre tamamlayamayacak. Bu da marka imajına zarar verecektir.

 

APM'nin Amacı Nedir?

APM, bir kuruluşun kötü performans gösteren uygulamalar/sistemler nedeniyle karşılaşabileceği çöküşü önlemek için vardır. APM'nin uygulanabilir dağıtımı, bir kuruluşu o kadar güçlendirir ki, kullanılan tüm uygulamaları birbirine bağlayabilir. Hataları hızla düzeltin ve çözüm dağıtım süresini iyileştirin.

Bu amaca ulaşmak için hem yazılım hem de donanım seviyesinde çalışır. Donanım düzeyinde izleme araçları, barındırma platformu performansını, işlemci kullanımını ve disk okuma/yazma hızlarını izler. CPU depolamasını bile izler.

Yazılım düzeyinde işlevsellik söz konusu olduğunda, APM hata oranlarını izler ve bir uygulamanın operasyonel bir düşüş yaşama olasılığı daha yüksektir. İleride soruna yol açabilecek kod yürütme süreçlerini de izler.

 

 

APM'nin 5 Ana Bileşeni

  1. Çalışma zamanı uygulama mimarisi

Bu bileşenin ilgi alanı, uygulamaların dahili ve harici iletişim için kullandığı yolun yanı sıra mükemmel uygulama yürütme için çok önemli olan her yazılım ve donanım öğesidir.

BT uzmanları, öngörülemeyen performans sorunlarını, güncelleme gereksinimlerini veya daha fazla depolamayı tespit etmek için birden fazla sorun tanımlama ve model tanıma yöntemi kullanır.

  1. Gerçek kullanıcı izleme

Genellikle son kullanıcı deneyimi izleme olarak adlandırılan gerçek kullanıcı bileşeni, kullanıcı tarafı performans verilerinin toplanmasıyla ilgilidir. Bu veriler, uygulamanın son kullanıcı tarafında nasıl davranacağını anlamak ve UX'i iyileştirmek için gerekli değişiklikleri yapmak için yararlıdır.

Genel olarak, kullanıcı tarafı uygulama performansını izlemek için iki teknik kullanılır. İlk teknik, gerçek zamanlı bir son kullanıcı tarafı ortamı oluşturmak ve uygulamayı teslim etmeden önce sorunları tespit etmek için botların ve araştırmaların kullanılmasını içeren sentetik izlemedir.

İkinci yaklaşım, aracısız izlemedir ve anahtarlar ve yük dengeleyiciler aracılığıyla hareket eden trafiği izlemek için veri araştırmalarının kullanılmasıyla ilgilidir. Toplanan ayrıntılar, uygulama altyapısında ve ilgili istemcilerde herkese açık hale getirilir.

  1. Ticari işlemler

Bu APM öğesi, belirli kullanıcı etkileşimlerini incelemeye ve sorunun nedenini bulmak için bunları yeniden keşfetmeye odaklanır. Son kullanıcılarla etkileşimlere bağlı olması nedeniyle buna genellikle kullanıcı tanımlı işlem profili oluşturma denir. Uygulanabilir sorun giderme çözümlerine karar vermek için çoğunlukla karmaşık uygulamalar kullandı.

  1. Bileşen izleme (veya Derin İnceleme)

Adından da anlaşılacağı gibi derin dalış, BT altyapısı bileşenlerinin izlenmesiyle ilgilidir. Bu yaklaşımda gerçekleştirilen temel eylemler, sunucu analizi, işletim sistemi izleme, ağ bileşeni gözlemi ve ara katman denetimidir.

  1. Analitik ve Raporlama

Adından da anlaşılacağı gibi, bu APM yönü, yukarıda belirtilen tüm APM bileşenlerinden toplanan verilerle ve bunları dikkatli bir şekilde analiz etmeyle ilgilidir. Veriler daha sonra aşağıdakiler için kullanılır:  

  • Temel uygulama performansına genel bakışı açıklama  
  • Karşılık gelen altyapı değişikliklerini kapatarak ve analiz ederek kilit performans geliştirme alanlarını tanımak
  • Eyleme dönüştürülebilir anlayışları yakından inceleyerek olası gelecekteki başarısızlığı tahmin etme

Tüm bu eylemlerle bu APM bileşeni, APM stratejisinin ve uygulamalarının daha iyi yatırım getirisi sağlamasını sağlar.

 

APM'nin 5 Ana Bileşeni

  1. Çalışma zamanı uygulama mimarisi

Bu bileşenin ilgi alanı, uygulamaların dahili ve harici iletişim için kullandığı yolun yanı sıra mükemmel uygulama yürütme için çok önemli olan her yazılım ve donanım öğesidir.

BT uzmanları, öngörülemeyen performans sorunlarını, güncelleme gereksinimlerini veya daha fazla depolamayı tespit etmek için birden fazla sorun tanımlama ve model tanıma yöntemi kullanır.

  1. Gerçek kullanıcı izleme

Genellikle son kullanıcı deneyimi izleme olarak adlandırılan gerçek kullanıcı bileşeni, kullanıcı tarafı performans verilerinin toplanmasıyla ilgilidir. Bu veriler, uygulamanın son kullanıcı tarafında nasıl davranacağını anlamak ve UX'i iyileştirmek için gerekli değişiklikleri yapmak için yararlıdır.

Genel olarak, kullanıcı tarafı uygulama performansını izlemek için iki teknik kullanılır. İlk teknik, gerçek zamanlı bir son kullanıcı tarafı ortamı oluşturmak ve uygulamayı teslim etmeden önce sorunları tespit etmek için botların ve araştırmaların kullanılmasını içeren sentetik izlemedir.

İkinci yaklaşım, aracısız izlemedir ve anahtarlar ve yük dengeleyiciler aracılığıyla hareket eden trafiği izlemek için veri araştırmalarının kullanılmasıyla ilgilidir. Toplanan ayrıntılar, uygulama altyapısında ve ilgili istemcilerde herkese açık hale getirilir.

  1. Ticari işlemler

Bu APM öğesi, belirli kullanıcı etkileşimlerini incelemeye ve sorunun nedenini bulmak için bunları yeniden keşfetmeye odaklanır. Son kullanıcılarla etkileşimlere bağlı olması nedeniyle buna genellikle kullanıcı tanımlı işlem profili oluşturma denir. Uygulanabilir sorun giderme çözümlerine karar vermek için çoğunlukla karmaşık uygulamalar kullandı.

  1. Bileşen izleme (veya Derin İnceleme)

Adından da anlaşılacağı gibi derin dalış, BT altyapısı bileşenlerinin izlenmesiyle ilgilidir. Bu yaklaşımda gerçekleştirilen temel eylemler, sunucu analizi, işletim sistemi izleme, ağ bileşeni gözlemi ve ara katman denetimidir.

  1. Analitik ve Raporlama

Adından da anlaşılacağı gibi, bu APM yönü, yukarıda belirtilen tüm APM bileşenlerinden toplanan verilerle ve bunları dikkatli bir şekilde analiz etmeyle ilgilidir. Veriler daha sonra aşağıdakiler için kullanılır:  

  • Temel uygulama performansına genel bakışı açıklama  
  • Karşılık gelen altyapı değişikliklerini kapatarak ve analiz ederek kilit performans geliştirme alanlarını tanımak
  • Eyleme dönüştürülebilir anlayışları yakından inceleyerek olası gelecekteki başarısızlığı tahmin etme

Tüm bu eylemlerle bu APM bileşeni, APM stratejisinin ve uygulamalarının daha iyi yatırım getirisi sağlamasını sağlar.

 

APM ve Altyapı İzleme Karşılaştırması

Uygulamalar ve BT altyapısı, bir kuruluşun iş akışı sürekliliğini ve üretkenliğini sürdürmek için kullandığı iki önemli bileşendir. Bu nedenle, herhangi bir engelden kaçınmak için kusursuz çalışmaları şarttır.

APM ve altyapı izleme, BT uzmanlarının soruna neden olan varlıklar hakkında daha derin içgörüler elde etmelerini sağlayan uygulamalardır. Onları düzeltin ve gelecekteki oluşumları önleyin. Ama ikisi de aynı mı? Hayır değiller.

APM'nin ne olduğunu daha önce açıklamıştık. Şimdilik altyapı izlemeye odaklanalım. Tüm önemli bileşenler için veri toplama ve inceleme sürecini otomatikleştirme uygulamasına atıfta bulunur. Bunlar, bir kuruluşun bilgi işlem ekosisteminin nasıl performans gösterdiğini belirlemede yararlıdır.

APM'ye kıyasla genellikle daha derine iner ve ağ kaynakları üzerinde gereken özeni gösterir.

APM araçları yavaş performanstan sorumlu kaynaklarla ilgili verileri toplarken, altyapı izleme araçları temel neden hakkında verileri toplar.  

Örneğin APM, bir uygulamanın yanıt hızının yavaş olduğunu öğrenmenize yardımcı olurken altyapı izleme, bunun arkasındaki nedeni bulmanıza yardımcı olur. Bir uygulamayı yavaş yanıt vermeye zorlayan aşırı yüklenmiş sunucu mu yoksa bazı hatalar mı?

 

APM ve Konteyner İzleme Karşılaştırması

Birkaç APM aracı, kapsayıcı tabanlı uygulamalarla sorunsuz çalışır. Aynı kolaylık ve mükemmellikte çalışırlar. Kapsayıcı izleme, performans izleme ve bunun ötesindeki hemen hemen her şeyi içerir. Bu şekilde, tüm konteyner izleme araçlarının birkaç ek özelliği olan APM araçları olması hatalı değildir.

APM tabanlı izleme için kapsayıcı izleme araçları yeterlidir, ancak bunun tersi doğru değildir. APM araçları ile detaylı container izleme yapmak mümkün değildir. Konteyner tabanlı uygulamalar, konteynersiz uygulamalara/sistemlere kıyasla daha karmaşıktır. Bu nedenle, özel araçlara ihtiyaçları vardır.

 

APM'nin Avantajları ve Dezavantajları

APM, bir uygulamanın/sistemin övgüye değer performansını sağlamanın belki de en çok tercih edilen yoludur. Maliyet optimizasyonu veya kullanıcı deneyimi olsun, işletmeler için tonlarca şeyi daha iyi hale getirir. Uygulanmasının, aşağıda derlediğimiz kazançlı faydalar sağlaması muhtemeldir.

  • APM, sistem/uygulama durumu hakkında gerçek zamanlı ve hızlı içgörüler sağlayarak kuruluşun SLO ihlalleri ve hizmetle ilgili bozulma olaylarını azaltmasına olanak tanır. Uygulamayla ilgili tüm hatalar erken bir aşamada tespit edilebilir ve bunlara karşılık gelen zararlar kontrol edilebilir.
  • APM ile azaltılmış işletme giderleri mümkündür. Hatalı ve bozulmuş uygulamalar, genel giderleri aşan pahalı sorun giderme işlemleri gerektirir.
  • Ciddi hasar, bir uygulamayı uzun süre kullanılabilir hale getirebilir ve bu da gelir üretimine zarar verir. APM, kuruluşların hasarı erken aşamada kontrol etmesine yardımcı olur. Bu sayede fazla bir yatırım istenmez.
  • Sürekli performans güncellemeleri sunulduğunda, bir uygulama daha fazla çıktı sağlama eğilimindedir. Daha rekabetçi hale geldi.
  • Sıfır veya çok az performans sorunu olan uygulamalar, müşterilerin kalbini kazanacak. UX'leri mümkün olan her anlamda gelişecektir.
  • UX daha iyi olduğunda, müşteri sadakati ve memnuniyeti otomatik olarak artma eğilimindedir.

Bu, APM'nin bazı temel avantajlarına ilişkin net bir genel bakıştır. Etkili kullanımı ve kullanımı, çeşitli cephelerde marka imajını, uygulama performansını, müşteri deneyimini ve hizmet sunumunu iyileştirecek.

Ancak, bu her zaman büyük bir anlaşma değildir. Birkaç hata yapılırsa, hiçbir zaman bir nimetten bir belaya dönüşebilir. Örneğin:

  • Doğru ölçümleri takip etmiyorsanız, çabalarınızın hiçbiri istenen sonuçları getirmez.
  • Tamamen otomatik bir süreç olmadığı için, kuruluşların onu eyleme geçirmek için yoğun çaba sarf etmesi gerekiyor.
  • Her şeyin doğru türü toplanmalı ve doğru şekilde analiz edilmelidir.
  • Modern ve karmaşık uygulama ekosistemlerinde uygulanması çok zordur. Uygulama ekosistemlerini ve APM metodlarını bilen usta ellerde mümkündür.

 

En İyi Uygulamalar

Yukarıda bahsedildiği gibi, buradaki anahtar, yalnızca en iyi APM uygulamalarının yardımıyla mümkün olan APM'nin etkili ve optimize edilmiş uygulamasıdır. Aşağıdaki noktalar bunun bir parçasıdır.

  • Uygun araçları kullanmayı deneyin  

APM araçları sizin için pek çok iş yapacak. Bu nedenle, bu cephede doğru seçimi yapmalısınız. Uygulama performans izleme araçlarını seçerken ekibin izleme hedeflerini ve teknik yeterliliklerini göz önünde bulundurmalısınız.

İstenen işin yapılmasına yardımcı olabilecek veya üstesinden gelinemeyecek kadar karmaşık araçlara sahip olmanın bir anlamı yoktur. Her iki durumda da, işe alınan APM araçlarının artık bir faydası olmayacaktır.

  • Metrikleri toplarken dikkatli olun

APM, toplanan ve analiz edilen metriklerle ilgilidir. Bu nedenle, izlenecek metrikleri ve toplanacak verileri seçmek için yeterli zaman ayırın.

  • Standart bir süreç oluşturun

APM uygulamanız baştan sona standartlaştırılmalıdır. Bir sorun ortaya çıktığında ne yapılacağı, iyileştirici bir çözümün nasıl bulunması gerektiği, sürecin kimlerin parçası olması gerektiği vb. konularda netlik olmalıdır.

  • Test edin ve doğrulayın

APM araçlarına asla körü körüne güvenmeyin. Toplanan verilerin geçerli olduğundan emin olun ve kullanmadan önce doğrulayın. Ayrıca, bir APM'nin faydasını düzenli aralıklarla kontrol etmeye devam edin. Tek seferlik uygulama her seferinde sağlıklı sonuçlar vermeyecektir. Araçları gelişen gereksinimlerle güncelleyin.

 

En İyi Uygulama Performansı İzleme Araçları

APM tamamen otomatik değildir. Ancak işletmeler, bazı uygun izleme araçlarının kullanımıyla manuel işlemleri kolayca azaltabilir. Piyasa, bu işte büyük ölçüde yardımcı olan bazı oldukça uygulanabilir APM araçlarıyla doludur. Kullanabileceğiniz en iyi araçlara bir göz atın:

  • Azure Application Insights, canlı web uygulaması izleme için mükemmeldir.
  • DX APM aracı, mikro hizmetler, API ve diğer çeşitli arka uç uygulama bileşenlerinin izlenmesi performansı için tercih edilir.
  • Veritabanlarını, sunucuları, SaaS hizmetlerini ve diğer bulutta ölçeklenebilir uygulamaları izlemek için Datadog .
  • Dynatrace en çok VM'lere, olaylara ve ağlara kolayca uygulanabilen kesintisiz ve otomatik bir altyapı izleme tesisi sunmasıyla bilinir.

Bunların dışında uygulamanızın performansını izlemek için Grafana, Nagios, New Relic, Opsview ve Google Cloud Console'u deneyebilirsiniz.

Bir APM aracı satın almayı planlamadan önce belirli hususlara dikkat etmeniz gerekir:

  • Kod seviyesinde gerçek zamanlı performans takibi
  • Tercih edilen dilde uygulama yönetimi
  • Bir uygulamanın tüm altyapı yığınını izleme yeteneği
  • Yapay zekanın gerektiği yerde ve nasıl gerekliyse kullanılması

Ek olarak, bir APM aracı satın alırken varsa özel gereksinimler de dikkate alınmalıdır.

APM'yi İşletmeye Kurmak - Doğru Olanı Nasıl Seçersiniz?

Birden çok APM çözümü mevcuttur. Ancak, her APM çözümü istenen sonuçları getirmez. Ekstra dikkatli olmanız ve teklifleri APM hedeflerinizle en uyumlu olan bir çözüm seçmeniz gerekir.

Aşağıda belirtilenler, bir APM seçerken uyulması gereken uzmanlar tarafından önerilen birkaç ipucudur:

  • Önce gereksinimlerinizi ölçün. Hangi tür uygulama altyapısını takip ettiğinizi bulmaya çalışın. Tek bir sanal makine mi yoksa mikro hizmetler mi? Ayrıca, yazılım geliştirme metodolojileri konusunda net olmanız gerekir. Verileriniz ne kadar gerçek zamanlı olmalı? Önce tüm bu ikilemleri çözmeye çalışın.
  • Belirli özellikler bir APM'nin faydasını tanımlar. APM çözümünüz bu özelliklere sahip değilse, o zaman sadece yarı iyi olacaktır. Bu temel özellikler, merkezi raporlama, kod düzeyinde görünürlük, uçtan uca dağıtım, çok çeşitli ölçümler, gerçek kullanıcı izleme ve APM'ye gömülü yapay zekadır.
  • APM çözümünü kullanmanın kolaylığını düşünün Metrikleri kolayca yükseltme veya düşürme yeteneğine sahip olmalısınız. Tüm ekip üyeleriniz aracı aynı kolaylıkla kullanabilmeli ve ölçeklendirmesi kolay olmalıdır.

 

Çözüm

APM yükseliş trendinde ve kısa süre içinde herhangi bir düşüş görmesi pek olası değil. Müşteriye dönük uygulamalar sunan kuruluşlar, düşük performansa sahip bir uygulamaya sahip olamazlar. Bu, hizmet sunumunu, müşteri memnuniyetini, marka imajını ve ilgili her şeyi etkiler.

APM ile kuruluşlar, gerçek zamanlı uygulama performansını izleyebilir, soruna neden olan faktörleri tespit edebilir ve çok geç olmadan düzeltici bir çözüm bulabilir. Bu yaklaşımı kodlama düzeyinde benimseyin ve çeşitli cephelerde fayda sağlayan bir uygulama geliştirme stratejisine sahip olun.